Jakie są zalety diet oczyszczających?

0
111

Ograniczenie spożycia jedzenia w taki sposób by dieta oczyszczająca była niedoborowa nie tylko w energię, ale również i składniki budulcowe (białko), w świadomości wielu osób doprowadza jedynie do katabolizmu mięśniowego, co jest ich zdaniem wysoce niepożądane. Istnieje jednak druga strona takiego zjawiska, z której mało kto zdaje sobie sprawę i której warto poświęcić trochę uwagi.

Dieta oczyszczająca zapewnia nie tylko naturalny detoks dla organizmu, podczas którego zostają usunięte nagromadzone w organizmie toksyny, daje również wytchnienie układowi trawiennemu i przyspiesza metabolizm. Co więcej, może być doskonałym wstępem do dalszej kuracji odchudzającej, bo daje znakomite wizualne efekty. Szybka dieta odchudzająca powinna być zastosowana po „świątecznym obżarstwie” i hucznej imprezie alkoholowej.

W przypadku niedostatecznej podaży energii i białka nasileniu ulega proces zwany autofagocytozą.  W procesie tym organizm pozbywa się w pierwszej kolejności starych, zużytych lub wadliwie działających struktur (organelli) komórkowych. Innymi słowy następuje oczyszczenie ustroju niepotrzebnych elementów, które z punktu widzenia ogólnie pojętego zdrowia – stanowią pewne zagrożenie, a ich kumulację wiąże się m.in. z procesem starzenia czy nawet – kancerogenezą (powstawania nowotworów). Tak więc krótka kuracja żywieniowa polegająca na ograniczeniu spożycia nie tylko wysokoenergetycznych pokarmów, ale także produktów białkowych może mieć w tym kontekście uzasadnienie. Ciekawostka: pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na zdrowie wiązany jest właśnie z autofagocytozą. Doskonałym sposobem na dietę jest weekend spa

Jakie są zalety diet oczyszczających?

Diety oczyszczające bywają nazywane „naturalnymi detoksami organizmu”, ponieważ w czasie ich trwania z organizmu zostają usunięte szkodliwe dla zdrowia toksyny. Ich nadmiar może może przyczyną następujących zaburzeń:

  • kłopoty z cerą,
  • „wory pod oczami”,
  • złe samopoczucie,
  • turnusy odchudzające
  • bóle głowy,
  • kłopoty z koncentracją,
  • brak energii.

Obniżenie spożycia białka i produktów zbożowych (o działaniu kwasotwórczym) oraz zwiększenie udziału owoców i warzyw (o potencjale zasadotwórczym,) korzystnie wpływa na równowagę kwasowo-zasadową. Ma to niebagatelne znaczenie dla procesów związanych z pozbywaniem się zbędnych produktów przemiany materii. Dodatkowo odpoczywa wątroba, która na co dzień – zwłaszcza w przypadku stosowania diet wysokobiałkowych – musi się sporo napracować by zneutralizować nadmiar amoniaku. Można powiedzieć, że organizm „łapie oddech” i ma wreszcie odpowiednie warunki ku temu by doprowadzić się do porządku.

Dieta oczyszczająca – głodówka

Jedną z najpopularniejszych form diety oczyszczającej jest głodówka. Jej najbardziej radykalna forma polega na nieprzyjmowaniu pokarmów i piciu dużych ilości wody oraz naparów ziołowych przez pewien okres. Głodówka może także opierać się na spożywaniu przez jeden dzień jakiegoś określonego produktu (np. dzień jabłkowy, bananowy, jogurtowy itp.). Należy pamiętać jednak, by głodówek nie przeprowadzać zbyt często, ponieważ może to negatywnie odbić się na naszym zdrowiu. Lekką – jednodniową – głodówkę możesz przeprowadzać raz w tygodniu, najlepiej podczas weekendu (dłuższy sen, pełniejszy wypoczynek). Kilkudniową dietę oczyszczającą z toksyn (np. siedmiodniową) możesz stosować nie częściej niż raz na trzy miesiące. Dodatkowo wymaga ona odpowiedniego przygotowania organizmu.
Wanda